• Home
  • Van Gogh homeland
  • Manifestatie ’26
  • Nieuws
  • Menu Menu

Studenten die anders kijken, anders denken, anders doen


Terug naar nieuwsoverzicht

In het kader van de samenwerking die Van Gogh Homeland heeft met diverse onderwijsinstellingen, daagden wij CMD studenten van Avans uit om een sociale interventie te ontwikkelen waarbij je onconventionele uitingen ontwerpt, die mensen op een creatieve en verrassende manier voorbereiden op de eerste editie van Van Gogh Homeland. Tijdens deze manifestatie komen kunst, landschap, verbeelding en gemeenschapszin samen. In aanloop naar de manifestatie willen we het publiek al nieuwsgierig maken, activeren en betrekken bij de thematiek. Met dit vraagstuk gingen de studenten aan de slag. 

Hierbij lag focus ligt op drie belangrijke doelgroepen in Tilburg, elk met een eigen dynamiek en belevingswereld:

  1. Tilburgse jongeren (16-28 jaar)
    Deze doelgroep is creatief, maatschappelijk bewust en online zeer actief. Hoe bereik je hen op een manier die hen aanspreekt en uitnodigt om mee te denken over de toekomst van hun leefomgeving? Welke formats en platforms sluiten hierbij aan?
  2. Tilburgse gezinnen. Gezinnen vormen een belangrijke schakel in de gemeenschap. Zij zijn op zoek naar waardevolle tijd samen, educatie én ontspanning. Hoe kun je hen op een laagdrempelige manier betrekken bij Van Gogh Homeland en hen alvast laten kennismaken met de thema’s op een manier die zowel kinderen als ouders aanspreekt?
  3. Tilburgse ouderen (65+) Deze groep heeft vaak een diepe band met het landschap en een schat aan verhalen. Tegelijk is er soms minder vanzelfsprekende aansluiting bij nieuwe culturele ontwikkelingen. Hoe kun je juist hen activeren en een rol geven in het veranderende Brabantse landschap?

De centrale vraag is: Hoe zorgen we ervoor dat deze groepen zich nu al verbonden voelen met Van Gogh Homeland, en hoe kunnen we samen met hen de eerste stappen zetten richting de transitie van het Brabantse landschap?

  • Gebruik jullie verbeeldingskracht, onderzoek, verbind en experimenteer. De stad en haar inwoners zijn jullie speelveld. De campagne hoeft uiteindelijk maar op slechts een van de drie doelgroepen te focussen.
  • Presenteer aan ons:
    1. One minute case movie waarin ze het vraagstuk, de strategie, de uitgevoerde sociale interventie en de impact die hiermee bereikt is, tonen.
    2. Document met daarin een one-pager van het concept en 5 key visuals waarin de hoofdelementen van het ontwerp zichtbaar worden.
  • Thema is Groen & Biodiversiteit in de brede zin van het woord.
  • Hou de slogan van de gezamenlijke Van Gogh organisaties in je achterhoofd: Van nature Vincent…. anders kijken, anders denken en anders doen! 

En toen…

Tijdens een fantastisch georganiseerde eindpresentatie presenteerde 18 groepen hun resultaten. En hoe!!

In een korte film brachten ze het idee in beeld, ondersteund met een verhaal en visuals op papier en waar relevant met prototypes. Ongelofelijk hoe creatief, professioneel en inspirerend de ideeën en de manier van presenteren. Een prachtig voorbeeld van anders kijken, anders denken, anders doen.

Van een Bloombox die muziek maakt als je er bloemen in zet en levensgrote lichtgevende dieren die een verhaal vertellen over hun leefomgeving, tot planten die sex hebben en (bloem)zaad geven tot smeltende bushokjes. In plaats van 5 ideeën kozen we er 7 uit die we op haalbaarheid gaan onderzoeken. Hopelijk kunnen we een aantal van deze ideeën werkelijk uitvoeren in aanloop naar de 1ste editie van Van Gogh Homeland in 2026 in de Tilburgse Spoorzone en zo bezoekers meenemen naar de toekomst van Brabant. To be continued… 

VGH logo - Van gogh homeland

Pagina’s

Home
Mogelijkmakers
ANBI
Nieuws
Over ons
Projectplan
Van Gogh Homeland
Veelgestelde vragen
Privacy statement

Contact

Van Gogh Homeland
Gebouw 90
Burg. Brokxlaan 6
5041 SB Tilburg
info@vangoghhomeland.nl

KvK : 63554941
Rsin : 8552 89 235

Download hier het beleidsplan

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

linkedin
Link naar: Nederland is veel meer dan klompen, tulpen en molens Link naar: Nederland is veel meer dan klompen, tulpen en molens Nederland is veel meer dan klompen, tulpen en molens Link naar: Samen maken we groene dromen waar Link naar: Samen maken we groene dromen waar Samen maken we groene dromen waar
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde