• Home
  • Van Gogh homeland
  • Manifestatie ’26
  • Nieuws
  • Menu Menu

Nederland is veel meer dan klompen, tulpen en molens


Terug naar nieuwsoverzicht

In Tilburg kwamen op dinsdag 20 mei dertien Nederlandse regio’s en steden bij elkaar met als doel om de internationale reputatie van Nederland te verrijken, te versterken en te verbeteren. Deze samenwerking is uniek. Nog nooit hebben dertien regio’s de handen in elkaar geslagen met als doel om landelijk beleid te beïnvloeden.

De bijeenkomst is het resultaat van een initiatief van Eindhoven/Brabant en Rotterdam dat in 2021 is gestart onder de noemer ‘New Dutch’. New Dutch is een beweging die is ontstaan als reactie op de eenzijdige promotie van Nederland als land van “klompen, tulpen en molens”, terwijl in Nederland innovaties als Wifi en Bluetooth zijn uitgevonden. Door de aandacht voor ’traditional Dutch’ vergeet ons land dit te vertellen en doen we onszelf volgens de “New Dutch beweging tekort in het aantrekken van bezoekers, talenten en bedrijven.

Versterking van het imago van Nederland

Dit grotendeels Brabantse initiatief is inmiddels omarmd door alle NL branding organisaties onder leiding van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Doel van de New Dutch beweging is een verrijking en versterking van het imago van Nederland door internationaal te worden herkend op inventief en innovatie. Ook wil het de internationale zichtbaarheid van de Nederlandse regio’s zoals Brabant en steden als Eindhoven en Tilburg vergroten. Daarnaast streeft het een duurzame, landelijke samenwerking na binnen en tussen de regio’s en landelijke partners.

Lian Duif, programmadirecteur Van Gogh Homeland, presenteert de plannen voor de vernieuwende en verbindende manifestatie die in 2026 plaatsvindt in Tilburg.

Tilburg met Van Gogh Homeland als startpunt voor New Dutch themajaar

Brabant en Tilburg hopen dat de eerste Van Gogh Homeland Biënnale in 2026 een (belangrijke) rol gaat spelen in een speciaal themajaar die de Nederlandse regio’s samen willen gaan organiseren in hetzelfde jaar.

“Van Gogh Homeland sluit als internationaal bezoekbaar evenement naadloos aan op New Dutch”, zegt Marc Meeuwis, directeur Citymarketing Tilburg. “Er is een transitie gaande waarbij Tilburg steeds vaker wordt gezien als plek waar nieuwe, impactvolle ideeën ontstaan én ruimte krijgen. Een stad waar kunst, innovatie en maatschappelijke urgentie samenkomen. Dat is precies wat de New Dutch-beweging wil laten zien: een Nederland dat vooruitkijkt, experimenteert en inspireert. Van Gogh Homeland in Tilburg belichaamt die nieuwe identiteit.”

Bron: persbericht City Marketing Tilburg

VGH logo - Van gogh homeland

Pagina’s

Home
Mogelijkmakers
Nieuws
Over ons
Projectplan
Van Gogh Homeland
Veelgestelde vragen
Privacy statement

Contact

Van Gogh Homeland
Gebouw 90
Burg. Brokxlaan 6
5041 SB Tilburg
info@vangoghhomeland.nl

KvK : 63554941
Rsin : 8552 89 235

Download hier het beleidsplan

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

linkedin
Link naar: Hoe Brabant werkt aan leisure for a better society Link naar: Hoe Brabant werkt aan leisure for a better society Hoe Brabant werkt aan leisure for a better society
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde